Tanken är god, men dagen är för överskattad och kommersiell.

1  25-06-2010

Fördelar:
-  -  -  -  -

Nackdelar:
För överdrivet och gulligt, överskattad dag .

Rekommenderas: Nej

Vildis

Medlem sedan:22-05-2009

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Jag har aldrig riktigt förstått mig på vissa dagar som vi firar i Sverige. Alla hjärtans dag är en av dessa dagar. Jag måste erkänna att jag gillar iden på att visa uppskattning och kärlek den 14 februari varje år. Men resten av året då? Det är visserligen bra med en dag där vi vågar visar uppskattning och kärlek. Men man borde göra det betydligt oftare och inte glömma bort alla andra dagar.

Samtidigt har Alla hjärtans dag blivit alldeles för kommersiell. Det är godishjärtan överallt och självklart ligger det förpackat i hjärtformade förpackningar. Det är röda rosor, smycken, kort och annat överallt. Jag skulle tycka om det handlar om speciell mat, precis som vi gör inför bland annat Midsommar, jul och påsk. Men inför Alla hjärtans dag så är det bara godis och en massa produkter som ska inhandlas. Det är mer eller mindre ett tvång att ge bort något denna dag, om man har någon man älskar (kan vara bästa vän, familjemedlem, sambo etc). Det är som om folk har glömt av att visa kärlek och uppskattning på annat sätt. Det behövs inga gåvor.

Jag har aldrig varit romantiskt lagd. Även om jag ibland har känt att det har varit ett ”måste”, speciellt då jag är en kvinna. Det är mer typiskt för kvinnor att vara romantiska, och män brukar ofta kallas oromantiska. Det är bland annat därför vi har fått vad som kallas ”tjejfilmer”. Men jag är inte särskilt romantisk, och jag antar att det är en bidragande orsak till att jag ogillar Alla hjärtans dag. Det blir bara för mycket när jag ser alla hjärtformade produkter och liknande. Det får mig faktiskt att bli illamående och vilja spy. Samtidigt är jag varken bitter eller avundssjuk, men jag har svårt för människor som visar sin kärlek offentligt. Visst, det kan anses vara harmlöst att hålla sin älskling i handen när man går på stan eller något liknande. Sådana saker kan jag tycka är helt okej. Men det värsta av allt är när man ser folk hångla helt öppet, och när de köper typiska gulliga saker. Som gosedjur och sånt. På ’Alla hjärtans dag’ blir det bara gulliga saker (inkl. hjärtformade produkter: som godishjärtan och bakelser), och väldigt många människor väljer att visa sin kärlek offentligt. Det handlar verkligen inte om att jag är bitter eller avundsjuk. Jag beter mig inte ens så när jag själv har pojkvän. Jag är bara mer privat och behöver inte visa hela världen vad jag känner . De personer som behöver veta att jag tycker om dem oavsett om det är en kompis, någon i familjen eller en pojkvän: de får redan veta att jag gör det. Jag behöver inte bedyra min kärlek för dem inför hela världen.

Det är för gulligt och för ”romantiskt”. Så jag gillar verkligen inte Alla Hjärtans Dag. Ens blotta tanken på denna dag får mig att må illa, vilket jag även nämnt tidigare. Just därför har jag svårt för att fira denna dag. För mig är det bara en överskattad och alldeles för kommersiellt. Jag vet att det finns människor som trots det tycker om denna dag. Jag kan faktiskt förstå dem. Jag menar, tanken är god och det kan faktiskt bli både trevligt och mysigt när man visar sin uppskattning och kärlek, och när man själv får ta emot det.

Men man kan göra det på så många olika sätt, ändå försöker butikerna tjäna lite extra pengar på oss konsumenter. Vi konsumenter faller även för det, för presenter är ett bra sätt att visa uppskattning. Egentligen borde det inte behövas en särskild dag där vi visar kärlek och omtanke. Det tar bort den speciella känslan som uppstår när man gör något helt spontant. Jag föredrar faktiskt spontana saker istället för en särskild dag där man ”måste” köpa en present och vara extra kärleksfull.

Sammantattning

Det har nog framgått klart och tydligt att jag är negativt inställd till Alla Hjärtans dag. Det är för överskattat och har förlorat sin originalitet. Det är inte ens särskilt speciellt längre. Eftersom det är en så kommersiell dag, så ska allt vara likadant. Det handlar om gulliga kort, röda rosor, choklad, gosedjur, smycken etc, och extra mycket kärleksfullhet. Annars sticker man ut från mängden, och då blir man bara ”en konstig figur” i andras ögon. Ofta blir man även anklagad för att vara bitter och avundsjuk bara för att man är ensam. Jag stöter på dessa fördomar ofta. Jag firar inte Alla Hjärtans Dag, men det betyder inte att jag är avundssjuk eller bitter. Jag klarar bara inte av att det är så gulligt och för överdrivet. Det finns människor som vet att jag tycker om dem ändå, och jag vet att de älskar mig också. Vi behöver inte någon speciell dag för att visa det.

För att avsluta det, så hoppas jag att fler personer kan visa kärlek och omtanke betydligt oftare. Gärna spontant. Det behövs nämligen ingen speciell dag där man känner ett tvång att visa kärlek.

Flizzaff

Flizzaff

25-06-2010 23:56

Tja, bittert kanske men visst kan man bli sur på att kommersen tar mark så bedrövligt och jag spyr gärna en klägga ihop med dig.--------Personer som visar sin kärlek offentligt brukar bero på att någon av de älskande känner sig hotad av någon i sin omgivning. Killar brukar vara värst att pussa och hångla offentligt då det dyker upp eventuella rivaler; har man erfarit. Ni slipper djupare utläggning om detta.________Eljest var recensionen ganska kul men något lång då den slirade fast sig en smula. Dock håller den mått för VA betyg.

Jasmiiin

Jasmiiin

25-06-2010 22:43

Känns som att den dagen är egentligen för de som säljer alla dessa prylar. De tjänar ju grymt mycket under den dagen...

Den här recensionen av Vad tycker du om alla hjärtans dag? har fått betyget:

1. absolutciiilla
  2. Lindaaa87