Vad tycker du om snabbmat?

Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Recension av "Vad tycker du om snabbmat?"

publicerad 2010-04-01 | Lindaaa87
Medlem sedan : 2007-11-10
Hej hej, Linda heter jag :) Gammal veteran här på sidan som nu tänkt börja skriva lite recensioner igen då jag blivit arbetslös och inte kommer långt med 0 kr/mån i 3-4 månader framöver.
Ok
Fördelar Gott, billigt, lättillgängligt, bekvämt
Nackdelar Inte bra för hälsan om man äter för mycker snabbmat
exceptionell

"Snabbmat? En pizza i månaden är alla värda!"

Snabbmat. Hur många gånger har man inte sett eller hört det ordet innan? Det börjar nästan bli lite uttjatat; begreppet snabbmat. Enligt mig så måste två kriteriet uppfyllas för att vara snabbmat; för det första ska det kunna tillagas relativt snabbt och för det andra så ska det vara onyttigt. Jag måste dock understryka att snabbmat inte är samma sak som skräpmat, men då snabbmat i folkmun menas snabb och onyttig mat så utgår jag från sådan mat! Visst finns det även relativt nyttig snabbmat, men i min recension utgår jag från onyttig snabbmat. Pizzor, hamburgare och kebab i alla former är för mig typisk snabbmat, och även om jag vet hur dåligt det är för min kropp så äter jag det emellanåt. Det är det omtalade suget som gör sig påmint. Jag tänker i denna recension skriva vad jag tycker om snabbmat, men framförallt så tänker jag skriva ner anledningarna till varför jag tycker som jag tycker.

Snabbmat är gott...
De allra flesta tycker att snabbmat är gott, och jag är benägen att hålla med! Jag tycker det är gott med friterade pommes frites, jag tycker det är gott med pizza, och jag äter mer än gärna lite kebab när tillfälle ges. Många med mig håller med, och av den anledningen säljs snabbmat mer än aldrig förr. Speciellt i USA, men Sverige är inte så jättelångt efter. Det är dessutom lättare att känna ett sug efter snabbmat än vad det är att känna ett sug efter exempelvis ett äpple eller en kycklingsallad – hur gott det än är med äpplen och kycklingsallader. Bortsett från att snabbmat är gott och ”beroendeframkallande” så är det även väldigt lättillgängligt och smidigt. Var man än är så har man inte långt till närmsta pizzeria eller hamburgerrestaurang, och väl där är det bara att beställa det man vill ha och vänta några minuter på att maten ska bli framdukad på ens bord. Som om inte det vore nog så är det även väldigt billigt med snabbmat. Jag kan förstå varför snabbmat har blivit så populärt.

…men också onyttigt
För inte allt för längesen såg jag en dokumentär, som visserligen har några år på nacken nu, där en man vid namn Morgan Spurlock gjorde ett experiment med sin egen kropp. Ett så kallat Mc Donald’s-experiment. Under en månads tid åt han bara mat från Mc Donald’s. Till frukost, till lunch och till middag i en hel månad. Det tål att upprepas. Man fick där se hur han mådde sämre och sämre både fysiskt och mentalt, och samtidigt som hans välbefinnande sjönk drastiskt i takt med att antalet ätna hamburgare blev fler och fler kunde man följa hans levervärden och andra värden som man tog med hjälp av exempelvis blodprovet. Självklart gick han även upp väldigt mycket i vikt, men det jag uppfattade var värst för honom personligen var hur han mådde rent psykiskt. Ju mer han åt, desto mer beroende av snabbmaten blev han. Att utsätta sig för denna risk är alltså inte att rekommendera, speciellt inte om man inte är aktiv på sin fritid. Dokumentären heter för övrigt ”Super size me” och den kan jag starkt rekommendera!

Det finns oerhört många människor som dör på grund av sin fetma, och jag tror att många av dessa människor behöver hjälp för att komma ur sitt beroende. Problemet är bara att sluta. Jag har själv aldrig rökt en enda cigarett, men jag skulle tro att det är minst lika svårt att sluta äta snabbmat som att sluta röka. Det är inte själva fetman i sig som man dör av, utan de sjukdomar som uppkommer på grund av fetman. Att snabbmat innehåller oerhört många (onödiga) kalorier borde vara själ nog att dra ner på sina Mc Donalds- och pizzeriabesök. Men så var det det där omtalade suget…

För ett par veckor sedan var jag i England i sex dagar, och eftersom det då – tyvärr - passade bra med snabbmat vid ett flertal tillfällen fick det också bli så. Jag åt på Mc Donald’s två gånger och på Burger King två gånger under min sexdagarsvistelse i London. Jag reflekterade inte så mycket mer över det, men när jag kom hem och ställde mig på vågen fick jag mer eller mindre en chock. Trots att jag hade gått enorma sträckor dagligen i London och trots att jag långt ifrån tog de största menyerna från snabbmatsrestaurangerna så hade jag gått upp tre(!) kilo under de sex dagarna. Nu bör jag dock säga att jag är en person som har väldigt lätt att gå både upp och ner i vikt, så att bli av med de tre kilona hade jag klarat på cirka en vecka om det vore så. Efter min Englandsvistelse fick jag verkligen en funderare. Är det värt att äta så mycket snabbmat när man samtidigt utsätter sin kropp för en risk?! Nej!

Egna åsikter om snabbmat
Jag är idag normalviktig, men under större delen av min uppväxt har jag varit överviktig eller i alla fall näst intill. Jag vet hur svårt det är att sluta. Jag åt själv pommes frites varje söndagskväll eftersom det var min ”tröst” för att det snart var måndagmorgon igen. Det var ju dessutom så gott, speciellt med ketchup på! Jag vet även hur mycket bättre man mår, både psykiskt och fysiskt av att dra ner på sitt snabbmatsätande. Än idag kan jag få ångest efter att ha ätit en pizza, för jag ångrar mig alltid efteråt! Innan jag äter pizzan kan jag resonera ungefär så här ”Idag vore det gott med en pizza, det är jag värd för jag har inte ätit det på länge!. Och efteråt, när pizzan är uppäten, går jag och har ångest i flera timmar och till och med dagar. Jag mår så mycket bättre både psykiskt och fysiskt av att hålla mig borta från snabbmaten, så av de anledningarna klarar jag av att säga nej till kebabpizzor och pommes frites.

Vad kan jag dra för slutsatser av det här? Jag tycker absolut man är värd att unna sig något man tycker är gott lite då och då. Att bara tänka på vad man stoppar i sig skulle göra livet ganska trist och meningslöst. Jag har själv som ”regel” att jag får äta snabbmat en gång i månaden. Det tycker jag är ett alldeles lagom intervall mellan gångerna!

Och avslutningsvis; vad fyller egentligen pommes friten för funktion? Man blir inte speciellt mätt på dem, och dessutom är de en riktig kaloribomb! Att istället hoppa över pommes friten och be personalen utesluta dressingen i hamburgaren så har man helt plötsligt fått ett väldigt nyttigt alternativ till snabbmat. Och varför äta snabbmat när de innehåller snabba kolhydrater som gör att man blir hungrig redan några timmar efter man varit proppmätt av snabbmaten man åt?

När jag väger för- och nackdelar med snabbmat så väger verkligen nackdelarna över! Så när jag är lite småsugen på snabbmat brukar jag försöka få fram den där bilden i huvudet där mina för- och nackdelar står nedskrivna.

Så ja, snabbmat är jättegott OM man inte äter det för ofta. Äter man det för ofta så tappar det sin ”lyxkänsla” om jag får kalla det så, och då är dessutom chansen mindre att man känner av de skuldkänslor som i alla fall jag kan känna av. Rör man på sig mycket på sin fritid så kan man självklart äta snabbmat lite oftare utan att det skadar hälsan nämnvärt. Det gäller att hitta den rätta balansen alltså. Snabbmat kommer alltid vara skadligt för hälsan, men så länge man äter det med måtta så behöver man absolut inte oroa sig! En pizza i månaden är alla värda.

Den här inlägget har blivit läst 2290 gånger och utvärderats till
exceptionell

• dojjan32 publicerad 2010-04-17
    grymt bra skrivet
  • Warmedal publicerad 2010-04-14
    Bytte från VA till exceptionell, Väldigt bra skriven!
  • Baabsaan publicerad 2010-04-06
    En mycket bra och intressant recension med många åsikter.

Produktinformation : Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Publicerad på Ciao sedan: 31/03/2010