Gott men väääldigt onyttigt.

2  01-04-2010

Fördelar:
Väldigt gott, går att äta då och då .

Nackdelar:
Onyttigt, många konsekvenser av det, dyrt .

Rekommenderas: Nej

schkog

Om mig: Hojta till om jag missat någon viktig recension :)

Medlem sedan:05-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 13 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Kort fakta om snabbmat
Snabbmatsresturangerna ökar, och det blir allt fler människor blir överviktiga här i Sverige. Snabbmat är både alldeles för salt och fet och saknar kostfibrer. Detta gör att vi går upp i vikt och att missbruka snabbmat är bland det värsta man kan göra.

När det gäller snabbmat finns det väldigt mycket att välja bland. Det som är mest populärt är nog pizza och hamburgare och det spelar nästan ingen roll hur många såna resturanger det finns i en stad, alla kommer ändå att få sin verksamhet att gå runt. Även en vanlig korv med bröd köpt på en kiosk kallas för snabbmat trots att det kanske inte är jättefarligt.

De mest populära snabbmatställena just nu är hamburgekedjorna Max, Burger King och McDonalds. I så gott som varje större stad finns någon av dessa och köerna ringlar sig långa vilken tid på dygnet det än är. Snabbmat kallas också för "bakfylle-mat" och på t.ex söndagar är det fullt på både pizzerior och andra snabbmatställen. Det är inte bara dessa människor som äter, utan hur många som helst beställer också hem maten.

Mina åsikter om detta
När jag var yngre gjorde mina föräldrar misstaget att beställa hem pizza ungefär en gång i veckan och det satte sig ju självklart på kroppen. Nu när jag och mina syskon har blivit äldre kan vi själv bestämma om vi vill köpa en pizza då och då, eller om vi väljer sallad, som är nyttigare. Man ska dock tänka på att salladsdressingen inte hör till det nyttigaste man kan äta. Allting som köps från snabbmatsställen är onyttigt.

Beställer jag till exempel en hamburgare får jag automatiskt med en läsk vilket gör det hela dubbelt som mycket värre. Och man får alltid förfrågan om man vill ha strips till och vad säger man då? "Ja tack" såklart.

Att äta snabbmat är inte nyttigt men jag tycker inte heller att man ska vara en sån som aldrig äter det. Det finns ingen som skadas av att ta en pizza och en läsk en gång i månaden och ingen dör av en kebabrulle då och då.

Jag tror att många köper just snabbmat på grund av stressen de har i livet. Många hinner inte laga vanlig husmanskost på grund av att de kanske kommer hem sent från jobbet eller att de bara har en timme på sig innan träningen börjar. Då är det väldigt lätt att råka köpa snabbmat. Likaså när det är lunch på jobben. De allra flesta har bara 45-60 minuters lunch och har man inte med sig en färdig matlåda väljer nog många att beställa en pizza på grund av att de känner sig stressade. Jag tycker man ska få en och en halv timmes lunch när man jobbar, för att kunna få i sig riktigt mat och orka resten av dagen.

Självklart är snabbmat väldigt gott men konsekvenserna är stora. Söker man till exempel på "USA fetma" på google får man upp väldigt många obehagliga bilder. Tyvärr börjar Sveriges människor se allt mer ut som dom borta i USA och det är tråkigt att se. Jag själv är överviktig och man mår inte bra på grund av det. Många gånger känns det som att det är lika bra att fortsätta äta snabbmat eftersom man aldrig kommer gå ner i vikt ändå. Dum tanke, men många tänker nog tyvärr sådär.

Jag bor i en väldigt liten by i Hälsingland och här har vi ungefär 10 (!) stycken pizzerior eller andra snabbmatsställen. Det är hemskt, eller hur? När det gäller t.ex frisörer och sådant är det inte många som kan ha sin verksamhet kvar eftersom det är brist på kunder, men när det gäller just snabmatsställen så går det bra för precis alla. Varje ställe har kunder och det är ingen brist på pengar precis. Ett stort plus är såklart att all personal här är otroligt trevliga vilken ger en motivation till att köpa och köpa och köpa.

Jag och min mamma är väldigt ofta ute och åker, till exempel till min syster som bor 6 mil härifrån, i Hudiksvall. Eftersom vi oftast är borta hela dagarna händer det att vi slinker in på McDonalds eller Frasses och tar oss ett varsitt mål. Det är inte ofta tanken slår oss att vi kan äta riktig mat hos våran syster, utan istället vräker vi i oss hamburgare. Efteråt ångrar man sig litegrann, men det var ju gott så länge det varade?

Ska man äta snabbmat varje vecka ska man också träna stenhårt vilket inte många gör. En pizza och promenad i veckan räcker inte utan ska man förbränna en pizza måste man gå hela 15-18 km och frågan är om det verkligen är värt det? Stoppar man i sig en hamburgare ska man gå mellan 8-10 km för att få bort den och har man ätit pommes strips måste man gå i en halvmil för att det ska förbrännas. Dessa höga siffror är verkligen hemska att se på, för jag skulle aldrig få för mig att gå en och en halv mil efter att jag stoppat i mig en pizza. Och eftersom man förmodligen äter pommes strips och hamburgare samtidigt skulle det också bli en och en halv mil.

Fetman ökar mest bland ungdomar och barn och i de flesta fallen är det föräldrarna som sabbar sina barns framtid. Ett barn kan inte välja om den ska äta den där pizzan eller dricka den där läsken utan den äter och dricker det den får. Ungdomar är även väldigt sociala varelser och hur ofta ser man inte ett ungdomsgäng på en pizzeria egentligen? Det är rätt skönt att sitta och äta pizza samtidigt som man är med vänner. Föräldrarna kanske också jobbar sent eller till och med natt och ber barnen fixa egen mat. Då blir det lätt pizza eller hamburgare.

En sista sak är att snabbmat också är väldigt dyrt och äter man det ofta slösar man otroligt mycket pengar. En vanlig pizza kan gå på mellan 60-90 kronor och en hamburgetallrik kostar ungefär 50-70 kronor. Äter man detta flera gånger i veckan ligger tillslut ekonomin på noll och detta skapar också många konsekvenser.

Så vad tycker jag då om snabbmat? Snabbmat är gott och något man kan unna sig någon gång i månaden men att missbruka detta är det dummaste man kan göra. Ingen dör av en pizza då och då men människor dör av fetma varje dag...
Bilder på Vad tycker du om snabbmat?
Vad tycker du om snabbmat? mat_1194539131_48932 - Vad tycker du om snabbmat?
Hamburgare är väldigt fet mat. (Bild tagen från google.se)

henrikwango

henrikwango

01-04-2010 16:50

Mycket bra skrivet om snabbmatens för och nackdelar. 10 pizzerior, som du nämner i ungefär mitten av recensionen är inte mycket. I lilla Nässjö har vi uppemot 20st.

froggo2

froggo2

01-04-2010 16:39

Genomtänkt och läsvärd recension! Vi har dock ett nyttigt snabbmatställe i vårt kvarter: GoGoGreen, där man får plocka ihop sin egen sallad. Hoppas det sprider sig till fler ställen :)

Savanna

Savanna

01-04-2010 16:37

snyggt jobbat

Den här recensionen av Vad tycker du om snabbmat? har fått betyget:

1. henrikwango
  2. Savanna