Vad tycker du om snabbmat?

Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Recension av "Vad tycker du om snabbmat?"

publicerad 2010-04-01 | Malibu
Medlem sedan : 2009-11-23
Tack till alla som läser! Jag försöker hinna med att läsa tillbaka så ofta jag kan :)
Ok
Fördelar Gott och bekvämt
Nackdelar Onyttigt, dyrt
exceptionell

"Snabbmat finns i många varianter som både är bra och dåliga..."

Vad tycker jag om snabbmat?

När jag hör ordet snabbmat ser jag framför mig flottiga hamburgare, den gyllene måsen och enbart negativa tankar strömmar i min lilla hjärna.

MacDonalds är det mest kända snabbmatsmärket och finns över hela världen.
Dom har fått mycket kritik genom åren då dom serverat onyttig mat i allt för stora mängder. Men egentligen är det väl ändå vi konsumenter som får stå till svars för vad vi äter. Visst, dom gör det inte lättare för oss när man i så gott som alla ”Meal” får med strips och läsk. Dom som jobbar frågar också om man vill ha plusmeny. 5 kronor extra och man får större strips och läsk. Några kronor till så får man även en dip på köpet. Jag känner nu att jag vet lite mer än vad jag egentligen skulle vilja veta om det här ämnet.

Sen har vi även flera kända hamburgerkedjor så som Max, Burger King, Frasses, Sibylla. Alla serverar samma slags mat. Jag gillar såklart det som ligger så långt bort som möjligt och som jag nästan aldrig får äta ifrån: Burger King. Grillade hamburgare. Mums!

Hamburgarna i sig behöver inte vara onyttiga. Det finns möjligheter på dom flesta ställen att få nyttigare alternativ, så som grovt bröd och mer grönsaker. Men resten är som vanligt, en fet ostskiva, fet dressing, så jäkla mycket fett. Kan dom inte gå all in någon gång och köra en supernyttig burgare? Fast tråkigt nog skulle den säkert inte smaka något vidare och heller inte säljas lika mycket. Men det är bara vad jag tror.Ni vet viktväktarna. Dom räknar ju all mat i points. Hittade en rolig lista på McDonaldsmat och hur många points deras produkter innehåller. Jag är inte helt hundra på hur man räknar ut points, men det har ju med mängden fett och kalorier att göra.
  • Bigmac 11,5p
  • Chicken flat bread med ost 10,5p, utan ost 8p
  • Mc Salad shaker Ceasar med kyckling 12,5p
  • Mc Salad shaker med skinka/ost 12,5p
  • Chicken Mc nuggets 6st 4,5p

Lägg märke till att t.ex. en Big Mac har lika många points som vissa sallader. Där kan man bli lurad. Men att äta sallad är ju självklart nyttigare ändå, mer fibrer och så.Sen har vi pizzeriorna som finns på varenda gata i hela Sverige verkar det som. Att ingen går i konkurs?! Tydligen går pizzaindustrin mycket bra och har gjort i flera år. En pizza då och då sitter inte alls helt fel tycker jag. Men jag äter aldrig en pizza utan bea-sås. Det är den perfekta bakis-maten och helst med en iskall cola. Till det kan man ju välja pizzasallad bara för att inbilla sig att man är nyttigare då.
Dom säljer ju även kebab som är ett magert kött, men oftast serveras det tillsammans med strips eller ljust bröd och massa dressing.

Annan snabbmat som man inte tänker på är ju den Asiatiska. Alla dessa friterade otyg är ju så goda! Allra helst räkorna. Det är ju aningen dyrare, förutom på luncher då man kan käka en thaibuffé för 60 spänn.

Snabbmat för mig är ju även det som finns i matbutikernas frysdiskar. Alla möjliga tänkbara maträtter finns ju där. Till och med pannkakor. Då har det gått för långt. Kan man inte ödsla ett par minuter på att blanda ihop lite smet och steka själv?

Men visst finns det goda alternativ också men jag har aldrig ätit någon färdigmat som känts näringsberikad på något vis. Nej, jag brukar oftast bli hungrig ganska fort efter jag ätit dessa färdigportioner. Brukar dessutom bli väldigt sötsugen, vilket gör saken ännu värre.

Sammanfattning

Jag tycker det kan vara riktigt skönt att slippa laga mat ibland. Det är bekvämt att slinka in på en drive-in och få en påse mat på 2 röda.
Men jag äter faktiskt inte så överdrivet mycket sånt nu förtiden. Bara när någon annan bjuder. Det finns alltså en liten fördel med att vara en fattiglapp som mig. Det är främst för att det är dyrt att köpa ett hamburgermeal för 50-60 kr. Då jämför jag alltid med att man kan köpa 16 hamburgare på ica för samma pris. Och snabbmat är inget jag vill introducera för min lilla dotter än heller. Hon är inte ens 2 år och bryr sig inte om Happy Meal än. Men den dagen kommer väl också. Men nog har man sett väldigt små barn blivit matade med salta, onyttiga strips. Jag blir irriterad när jag ser sånt.

Snabbmat kan dock vara gott. Ibland. Men ibland verkar dom laga till maten alldeles för fort och man får sladdriga, kritvita strips på köpet. Och ibland har snabbmaten legat alldeles för länge och blivit kall och seg. Inte alls någon höjdare. Men många gånger är det inte bara den flottiga maten som gör att kroppen spårar ur, utan den sockerfyllda läsken som drar sitt strå till fetma-stacken.

Onyttigt är det mesta. Men inte allt. Man får välja med omsorg om man är rädd om hälsan. Men någon gång ibland tycker jag att det är helt okej att gotta sig lite.

Den här inlägget har blivit läst 1981 gånger och utvärderats till
exceptionell

• terve publicerad 2010-04-11
    Återkommer med betyg=)
  • storslagen publicerad 2010-04-08
    återkommer med betyg senare , (har slut) och håller med dej , jag tänker som du att man kan få hur mycket mer som helst på ICA :D
  • Leyo publicerad 2010-04-07
    GOOD JOB! :)

Produktinformation : Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Publicerad på Ciao sedan: 31/03/2010