Snabbmat - Lagom är bäst

2  16-04-2010

Fördelar:
Gott, lättillgängligt, snabbt, enkelt, ganska billigt, tillfredsställande

Nackdelar:
Oftast ohälsosamt, Ger fel bild av mat, Energirikt(oftast på fel sätt) , ojämn kvalitet

Rekommenderas: Nej

Medmaenniskan

Medlem sedan:14-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 6 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Introduktion

Jag anser att snabbmat är något man bör unna sig då det ofta skadar plånboken och kroppen ganska mycket, iaf om man väljer fel sorts snabbmat. Jag tycker inte att snabbmat måste vara onyttigt, man kan t.ex köpa sushi eller liknande. Ordet snabbmat utesluter inte nyttig mat enligt mig och därför tycker jag att det inte borde vara tabubelagt och fult att äta snabbmat.

Olika sorters snabbmat

Snabbmat finns som sagt i flera olika former och sorter, därför tänkte jag berätta lite vad jag tycker om de olika sorterna och deras näringsvärden,smak och pris.

Hamburgare

Inom kategorin hamburgare finns det två olika typer av kedjor enligt mig. Den ena är olika grillar som t.ex Sibylla och den andra typen är stora restaurangliknande kedjor som t.ex McDonalds, Burger King, Max osv. De två typerna skiljer sig lite åt så därför skriver jag om dom påolika punkter.

De stora snabbmatskedjorna innehåller ofta burgare som enligt mig är lite slaskigare och känns ofräschare. Pommes fritesen är mjuka och hamburgarna ser inte alls ut som på bilden. Hamburgarna kan smaka ganska olika från gång till gång vilket jag ser som negativt. Jag kan dock inte skälla på renligheten på dessa ställen då de har höga krav på sig att hålla en ren och fräsch miljö omkring maten. Det luktar dock enligt mig ganska sunkigt på dessa ställen och jag tycker inte om stressen när man beställer. De tar även för mycket betalt enligt mig och höjer priserna lite i taget så att man får betala minst lika mycket som för en meny på en hamburger-grill.

Mängden kalorier på maten på sådana här kedjor är enligt min erfarenhet större än de på t.ex Sibylla per hamburgare. Köttet i hamburgarna kan också vad jag har hört vara ifrån 100 olika kor vilket inte känns så frestande enligt mig.
Smak: 3/5
Mättnad: 4/5
Nyttighet: 2/5
Pris: 2/5

Sibylla och liknande grillar har goda, fräscha hamburgare enligt mig och man får se när de skapar just ens egen burgare vilket känns lite mer lyxigt än att äta svettiga hamburgare som legat länge, det tycker iaf jag. Mitt intryck är att de har fräschare grönsaker på dessa ställen och jag blir väldigt sällan missnöjd över kvaliteten på burgarna och pommes-fritesen här till skillnad från den andra sortens kedjor. Jag tycker att det är värt den extra vänttiden man får på grillar istället för att stressa på den andra sortens hamburgerkedjor. Denna sortens grillar har bra priser dessutom och man kommer undan med 65kr för en meny ungefär. Betyg 4/5

Sammanfattning: Hamburgare är inte längre billig snabbmat som det var förut tycker jag. Om man nu ska äta hamburgare så tycker jag att hamburgergrillar har godare hamburgare och pommes-frites än vad de stora hamburgerkedjorna har. Hamburgare kan vara relativt nyttigt om man byter ut pommes-fritesen mot sallad och satsar på grovt bröd. Hälsokost skulle jag inte kalla det men det sitter klockrent någon gång i månaden tycker jag!
Smak: 4/5
Mättnad: 3/5
Nyttighet: 3/5
Pris: 3/5

Pizza

Pizza är tidsmässigt på gränsen till snabbmat enligt mig. Pizza är gott och kan varieras. Minskar man mängden ost på sin pizza så blir man inte heller sådär grisigt mätt som man brukar bli enligt mig. Som jag ser det så är pizza ungefär lika gott som hamburgare men de kompenserar inte riktigt varandra. Ena dagen kan jag vara riktigt sugen på pizza medans andra vill man suga i sig en milkshake och vräka en fet burgare.
Pizza är onyttigt tycker jag då en pizza innehåller mycket fett från ost vilket inte är det fett jag strävar efter i min kost. Kalorimängden i en pizza ligger enligt min erfarenhet på runt 1500 kcal och uppåt vilket är hysteriskt mycket för en enda måltid. Hygienen på pizzerior vet jag inte så mycket om men jag har sett pizzerior bli granskade av hälsovårds-myndigheter vilket iaf är ett gott tecken enligt mig.
Smak: 4/5 - Varierar dock något enormt mellan olika pizzerior.
Mättnad: 4/5 - Jag tycker om att bli riktigt, tungt mätt.
Nyttighet: 1/5 - Extremt stor kalorimängd, för lite protein.
Pris: 4/5 - Med tanke på den stora energimängden är priset relativt billigt.

Kebab

Jag anser att kebab är snabbmat som kan varieras mycket och göras mycket nyttigare genom att äta den med ris istället för pommes frites. Kebab är smidigt att hålla i handen när man äter och är även väldigt gott på tallrik. Kebab har som jag ser det ett ganska bra pris men en kebabtallrik kan vara lite väl dyrt tycker jag.
Smak: 4/5
Mättnad: 4/5 - Något fräschare mättnad än t.ex pizza.
Nyttighet: 3/5 - Själva kebaben är inte så nyttig som jag trodde från början men variationerna man kan göra med ris och bröd drar upp betyget ett snäpp.
Pris: 3/5 - Bra pris förutom på kebabtallrik som är lite väl dyrt.
Sushi

Sushi är kallt, kladdigt ris med rå fisk eller skaldjur på som enligt mig är väldigt gott. Sushi känns mycket fräschare än annan snabbmat och har ett mycket hälsosammare näringsvärde. Man får dock inte lika mycket mat för pengarna som man får när man köper annan snabbmat men näringsvärdet kompenserar det enligt mig. Sushi skulle jag t.om kunna klassa som nyttig mat då fisk innehåller bra fetter som omega 3 och kallt ris inte har särskilt högt GI-värde. Miljön man äter sushi i är dessutom ofta trevligare än den man äter hamburgare i tycker jag.

Konsekvenserna av snabbmat

Snabbmat i för stora mängder leder enligt mig till att man dels blir beroende av sockerkickar i form av läsken man ofta dricker till snabbmaten. Man blir även förslappad och orkar inte laga mat om snabbmaten blir en vana. Det kan leda till att ens barn dessutom inte tycker om riktigt hemlagad, mer näringsrik mat som vore bra för dem att både äta och lära sig att tillaga tycker jag.
Vissa länder har drabbats hårt av snabbmaten då den där är billigare än mycket annan mat vilket lett till fetma, speciellt hos ungdomar enligt min åsikt. Det leder i sin tur till konsekvenser som att folket inte kan arbeta pga fetma och samhället påverkas i form av minskade skatteinkomster.
Helt enkelt så är snabbmat bäst i lagom mängder. En gång i veckan är lagom att äta snabbmat enligt mig.

Bättre Alternativ

Grillad kyckling från t.ex Ica ihop med lite potatissallad är enligt mig ett fullgott alternativ till snabbmat och man kommer undan billigare dessutom. Näringsvärdena är mycket bättre och mättnadskänslan riktigt skön. Det smakar dessutom riktigt gott med varm grillad kyckling som man sluppit tillaga själv!
Smak: 5/5
Mättnad: 4/5
Nyttighet: 4/5
Pris: 4/5

Riktigt restaurangbesök , det borde fler människor unna sig. Det kostar antagligen lite mer men upplevelsen är helt annorlunda. Man får oftast godare mat, trevligare miljöer och en trevligare konversation med sällskapet tycker jag. Det tar längre tid men utbudet på mat är helt annorlunda, man kan få riktig mat istället för bara friterade onyttigheter.
Smak: 4/5 - Beror helt på restaurang
Mättnad: 4/5 - Oftast får man lagom portioner med mat som mättar på rätt sätt.
Nyttighet: 3/5 - Oftast riktig mat, men det är grädde i såserna osv vilket inte är så hälsosamt i stora mängder.
Pris: 2/5 - Det är dyrare än snabbmat men det beror också helt på var man går.

Sammanfattning

Snabbmat är inte särskilt hälsosamt men kan varieras beroende på var man äter och vilken sort man väljer. Snabbmat är enligt mig gott och helt okey för min kropp i lagom mängder. Jag tycker all snabbmat är ungefär lika god, beror mest på vad jag är sugen på.
Njut av snabbmat med måtta så är det inga problem enligt mig!

Bilder på Vad tycker du om snabbmat?
Vad tycker du om snabbmat? Kebabtallrik
En klassisk snabbmats-rätt enligt mig.

Savanna

Savanna

20-04-2010 16:04

håller med nedanstående talare mkt bra

froggo2

froggo2

17-04-2010 14:37

Det vete väl tusan om grillad kyckling med potatissallad kan kallas nyttigt, men annars bra rec. med unik struktur! :)

Jasmiiin

Jasmiiin

16-04-2010 19:51

TOPPEN!

Den här recensionen av Vad tycker du om snabbmat? har fått betyget:

1. Savanna
  2. froggo2