Efteråt så undrar jag alltid varför jag glömmer så lätt.

2  25-04-2010

Fördelar:
Förväntningarna innan man får maten i handen .

Nackdelar:
Besvikelsen när man inser att man gick på minan igen .

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 19 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

I månadens debatt så ska vi skriva vad vi medlemmar tycker om snabbmat. Jag sitter och läser igenom alla recensionerna och det kan inte finnas någonting som saknas när det gäller åsikter eller information om vad snabbmat är och huruvida det är nyttigt eller inte.

Nyttigt eller inte

Alla är rörande överens om att det inte är nyttigt och att man inte ska äta mycket av den för den är fet och gör människor sjuka eller till och med beroende av den. Det är nästan som om man måste tycka så för det är en vedertagen sanning. Lika sant är det att det finns alternativ snabbmat som är betydligt nyttigare och alla med lite sans och vett bör givetvis välja den maten. En sallad kan vara fetare än ett skråvmål om man dränker den i dressing och en hamburgare med fullkornsbröd och grönsallad på kan vara ett riktigt hälsosamt mål. Allt är relativt och vad som är nyttigt eller inte är upp till var och en.

Vad man kan kalla för mat är en definitionsfråga

Nu är det egentligen ingen som tänker på nyttig mat när man säger ordet snabbmat. Det är dom flottiga pizzorna, skråvmålen, kebabtallrikarna och alla andra "dåliga val" som poppar upp i huvudet så fort snabbmat kommer på tal. Jag har ätit en hel del snabbmat både utomlands och i Sverige. Allt är relativt när man tänker på onyttigheten i snabbmat och vad snabbmat är. Nudlar är snabbmat i vissa länder medan frukt är snabbmat hos andra. Dom utvecklade länderna tycker mer om den feta processade snabbmaten medan andra länder tycker att allt som går att äta rått är snabbmat.

Jag tycker att snabbmat i form av hamburgare på den mest kända snabbmatskedjan är fullständigt vedervärdigt och hälsofarligt men jag trillar dit gång på gång och måste bara skylla på att jag lider av någon form av självplågeri när jag aldrig förmår lära mig av mina misstag.. Jag vet att hamburgarna görs i förväg och sedan får dom ligga under en värmelampa tills någon kommer och beställer just den sorten (eller någon liknande för det verkar inte så noga att det blir rätt sort).

En sorglig ursäkt för en hamburgare

Den här hamburgaren (se bilden) köpte jag idag kl 12.00. Det var på den stora hamburgerkedja strax norr om Jönköping. Det var kedjan som har en stor välkänd bokstav på en lång stolpe så att logon ska synas lång väg. Jag och mitt sällskap gick in och beställde en stor ostburgare med räksallad. Vi betalade och väntade men inget hände. Då frågade vi vart dom hade tagit vägen och då pekade biträdet på två pyttepaket som låg på en bricka alldeles ensamma. Vi tittade på paketen och sa att vi beställt två stora ostburgare med räksallad och det där såg knappast ut som det. Då säger hon att räksallad det har dom inte och det har dom aldrig haft och det som låg på brickan var två stora ostburgare. Kön var lång och vi var inte så värst hungriga så vi tog våra burgare och gick.

När jag öppnade paketet och fick se den sorgliga skapelse som låg där inne väl gömd så var jag tvungen att skratta. Jag kom att tänka på filmen "Falling Down" med Michael Douglas när han går in på hamburgerrestaurangen och beställer en hamburgare och får en ynklig liten sak som inte alls ser ut som på bilden. Jag känner mig precis som Michael Douglas gjorde då, jag kände mig grundlurad. Det är tur att jag är en timid och snäll natur som log och konstanterade att det bara var att skriva hamburgaren på blåskontot och tacka för ännu en stor lärdom här i livet.

Sammanfattningsvis

Det är säkert bra med snabbmat för den som har bråttom och gott är det ibland men man får göra som i sagorna och vara beredd på att äta många "grodor" innan man hittar en riktigt prisvärd delikatess. Däremellan får man nöja sig med att hålla tummarna för att det som finns i paketet ska vara ätbart och stilla hungern en liten stund men bara en liten stund för alla kolhydrater har skickat upp blodsockret i höjden och man håller snart åt chokladkakan för att lindra suget.

Bilder på Vad tycker du om snabbmat?
Vad tycker du om snabbmat? CIMG0608 - Vad tycker du om snabbmat?
Jag tycker om snabbmat ända tills jag inser att jag aldrig tycker att det är värt det efteråt.

JanneRafiki

JanneRafiki

29-04-2010 21:00

Du vet väl att det finns en hamburgekedja på-tre-bokstäver som inte värmehåller sina burgare ...;)

M-Nilsson

M-Nilsson

29-04-2010 12:30

Bra recension, man får veta mycket!

26-04-2010 01:19

Eftersom det inte var en recension om en snabbmatskedja utan om snabbmat så tyckte jag inte att namnet var relevant=).

Den här recensionen av Vad tycker du om snabbmat? har fått betyget:

1. M-Nilsson
  2. Sandmarsy