Vad tycker du om snabbmat?

Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Recension av "Vad tycker du om snabbmat?"

publicerad 2010-05-21 | Elisabeth87
Medlem sedan : 2010-04-12
Bra
Fördelar ---
Nackdelar ---

"Det finns alternativ..."

Jag äter inte snabbmat särskilt ofta men om jag gör det så väljer jag alltid något annat än hamburgare eller pizza. Dessutom äter jag inte kött och tål inte de vegetariska alternativen, så om jag ska äta till exempel hamburgare så får den bli utan kött. På så sätt känns det inte värt att äta ute eftersom att det blir väldigt dyrt.

Det finns nyttigare alternativ inom snabbmat. På en hamburgerrestaurang finns det sallader att välja på och med tiden som gått så finns det även nyckelhålsmärkta alternativ. Ska man gå till en pizzeria så har de även där sallader och salladsrullar. Om jag ska äta på en pizzeria så brukar jag alltid ta en räkrulle, för då är det mycket sallad och de brukar aldrig vara snåla på räkor. Det enda som jag anser är onyttigt i rullen är dressingen, men det är bara att be om mindre dressing eller ingen alls om det ska vara så.

Tidigare har jag jobbat på en snabbmatsrestaurang och har verkligen insett att många äter verkligen alldeles för mycket snabbmat. Vissa gäster kunde komma dit flera dagar i veckan, men det är ju klart att man som personal inte vill lägga fram ett magrare alternativ. Det som egentligen är det farligaste i matväg när man äter snabbmat är pommes fritesen. De har friterats 3 minuter i olja och det gäller även de olika tillvalen som man kan välja till till exempel lökringar. Det är inget man bör äta flera dagar i veckan.

En hamburgare är i sig inte så värst onyttig. Där jag jobbade så använde vi oss endast av nötkött och kyckling är i sig inte heller onyttigt. Sen består oftast en hamburgare av bröd, ost, kött, dressing, sallad, lök och tomat. Så det är som sagt inte själva hamburgaren i sig som är onyttig utan tillbehöret, det vill säga pommes frites och läsken. Sen kan man faktiskt egentligen välja och vraka själv vad man vill ha och inte ha på hamburgaren, det gäller även tillbehören, man kan ta juice istället för läsk och sallad istället för pommes frites. Dessutom finns det sallader att välja emellan och kött med mindre fett i och så kan man välja sallad istället för bröd på sin hamburgare. Det finns verkligen en hel del alternativ till det onyttiga.

Till sist vill jag säga att snabbmat kan vara nyttig mat som är köpt på en snabbmatsrestaurang, det är dyrt, men det går fortare och kan ibland vara smidigt om man har bråttom. Så kort och gott kan jag säga att min åsikt om snabbmat är att man kan få det nyttigt bara man vill.

Den här inlägget har blivit läst 1435 gånger och utvärderats till

• kuligheter publicerad 2010-05-23
    Jag tycker att det är bra att det till exempel finns sallad nu på de snabbmats ställen jag går på .

Produktinformation : Vad tycker du om snabbmat?

Jättegott eller farligt för hälsan?

Publicerad på Ciao sedan: 31/03/2010