Göra gott samtidigt som man shoppar

3  16-05-2007

Fördelar:
Snyggt kort med god gärning

Nackdelar:
Fungerar ej på Internet

Telluselle

Medlem sedan:01-01-1970

Den här recensionen har betygsatts av 3 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget användbar

Det här kortet fungerar som direktbetalning; dvs man kan ta ut pengar på alla bankomater och betala i butiker med kod eller id om butiken är direktuppkopplad mot banken. Det kostar 55 kr i kvartalet som dras direkt från ditt konto. Varje gång kortet används får Världsnaturfonden 1 kr från banken. Det känns bra för mig som också är medlem i WWF. Även om det är lite så är det skönt att kunna ge tillbaka något... Dessutom är det ett snyggt kort med en tiger på framsidan och jag får ofta frågor om det när jag använder det. Det pryder sin plats i plånboken :)

Nackdelen är att det ibland finns vissa butiker som inte är direktuppkopplade och då kan man inte använda kortet. Det går heller inte att bara skriva ned siffrorna vid Internetbeställningar (som med VISA) så det kan vara frustrerande. Samtidigt är det ju ett skydd mot övertrassering och impulsshoppande så det får man ha i beaktande.

Det fungerar även i utländska uttagsautomater (t ex i USA och Danmark) och vissa större utländska butiker med pinkodsystem.

Neqrom

Neqrom

12-06-2007 14:08

Recensionen stämmer tyvärr inte riktigt. Kostnaden på kortet är per år 220kr som du säger och delas upp på 55kr per kvartal, av dessa så går 25kr till WWF. Vid varje köptillfälle där man använder kortet så betalar banken 50öre/tillfälle, alltså inte en krona som uppges. Tog själv kortet då det gör nytta.

Tjatlass

Tjatlass

18-05-2007 10:54

Bra att det utgår ett stöd till WWF vid varje köp, även 1kr gör gott. Många bäckar små.

Den här recensionen av Världsnaturkortet (Maestro) - Swedbank har fått betyget:

1. Tjatlass