Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Recensioner:2547

Medlemmars tillit:123

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

"Möss och människor" som utkom första gången 1937 är skriven av John Steinbeck (1902-1968). John Steinbeck har skrivit åtskilliga böcker och dom mest kända är väl "Möss och människor" och "Vreden druvor", den sistnämnda fick han pulitzerpriset för.

Möss och människor

Boken handlar om vännerna George och Lennie, dom vandrar omkring på den Kaliforniska landsbyggden under depressionen på trettiotalet i jakt efter arbete på olika gårdar. George är den snabbtänkte och smarte medan Lennie är en stor stark men efterbliven man som George har tagit till sitt hjärta och försöker hjälpa. George blir ofta irriterad på Lennie för han sätter dom alltid i knipa och det brukar sluta med att dom får fly från gården där dom arbetar. Hur besvärlig han än tycker att Lennie är så tycker han i alla fall om honom och vänskapen växer allt eftersom tiden går.

Lennie tycker om alla saker som är mjuka, hundvalpar, kaniner och möss. Han går ofta och bär på en död mus i fickan för han tycker om att stryka på den mjuka pälsen. Han menar inte att döda musen men han hanterar dom så hårt att dom dör och inte ens då så förmår han sig att göra sig av med den för den är så mjuk att ta på.

När boken börjar så har dom just fått fly från en gård för att Lennie tyckte att en kvinna hade så mjuk klänning att han bara måste ta på den och när han väl har fått tag på någonting mjukt så kan han inte släppa taget och dom blev bortjagade av byborna för att dom trodde att Lennie antastade kvinnan. När dom nu ska söka arbete på nästa gård så säger George till Lennie att om någonting händer och dom kommer ifrån varandra så ska Lenny omedelbart springa till stranden där dom nu sitter kvällen innan dom ska ta anställning på gården. Lennie förstår vad George menar och lovar att han ska göra det.

Dom får arbete på gården och bor i en barack tillsammans med andra arbetare. Sonen på gården är ingen trevlig husbonde och han kommer ofta i konflikt med arbetarna och är inte omtyckt. Sonens hustru är lite lös på foten och slår ofta sina lover kring arbetarnas bostad. En dag när Lennie befinner sig i stallet så kommer hustrun in och börjar intressera sig för Lennie. Hon är utmanande och närgången, hon har långt mjukt hår och Lennie kan till slut inte motstå att ta tag i håret för att känna på det och då går allt illa väldigt snabbt. Kvinnan blir rädd och skriker, Lennie blir ännu mer rädd men kan inte släppa håret och det slutar med att Lennie kväver kvinnan i sina försök att få tyst på henne.

Nu vet Lennie att han har ställt till det ordentligt en gång för alla och han kommer ihåg vad han lovat George. Han springer allt han kan ner till stranden för att invänta George som han tror kommer att ordna allt som vanligt. Samtidigt har dråpet upptäckts och en febril jakt på Lennie börjar. George som varit ute i andra ärenden kommer tillbaka och när han förstår vad som har hänt så förstår han samtidigt vad som kommer att hända med Lennie om dom får tag i honom. Han tar en pistol med sig och säger att han ska leta efter Lennie, han talar inte om att han vet var Lennie finns utan han vill vara den som hittar honom först.

När George kommer ner till stranden så finner han Lennie där, han vet att det inte är någon ide att fly den här gången och han sätter sig ner och pratar med Lennie. Han pratar om gården dom ska köpa och om alla kaniner dom ska ha och när Lennie är lugn så tar George upp pistolen och skjuter Lenny i bakhuvudet. Han tycker att det är bättre att han skjuter honom när han är lugn och trygg än att mobben som jagar honom får tag i honom och misshandlar han för att till slut hänga honom.

En bok om vänskap

Jag har läst "Möss och människor" flera gånger men nu är det ett tag sen. Varje gång så blir jag lika tagen av vänskapen som finns mellan dom två männen. George har ingen anledning att ta hand om Lennie men George känner sig också ensam och han tycker om Lennie. Jag brukar tänka på om jag skulle kunna skjuta min bästa vän för att rädda vännen från ett ännu värre öde. Jag hoppas och tror att jag skulle vara osjälvisk nog att göra det men att jag tror inte att jag kan ta en pistol och sätta den mot huvudet på någon annan vilket anledningen än var. Det är i alla fall en bok som har fastnat i mig och jag brukar tänka på den lite till och från. För dom som inte än har läst den så kan jag bara säga att har man inte det så har man gått miste om någonting. Jag kan varmt rekommendera den och det är ingen stor, tjock och svårläst bok utan en bok som är lätt att läsa men svår att glömma.
Bilder på Vilken är din favoritbok?
Vilken är din favoritbok? CIMG1159 - Vilken är din favoritbok?
"Möss och människor" är en bok som utspelar sig på den Kaliforniska landsbygden under 30-talets depression.