Recensioner : 2547
Medlemmars tillit : 123
En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)
Utmärkt
Fördelar Mat och dryck är ett ämne som jag aldrig blir less på, jag får använda mitt fotointresse
Nackdelar Inga

"Min favoritkategori är självklart "Mat & Dryck""

Det är kanske inte någon som blir förvånad när jag säger att jag tycker mest om kategorien “Mat & dryck”. Jag skrivet så gärna om vad jag tycker om, eller inte tycker om eftersom det det finns så mycket att skriva om. Det är kul när jag hittar oegentligheter och får ringa och fråga tillverkare och känna hur de riktigt skruvar på sig för att förklara någonting tokigt som inte går att förklara på ett rimligt sätt. Det finns alltid någon som trasslar in sig ordentligt men ibland är det helt enkelt trevligt att bara få ett förklarande svar.

Sen tycker jag förstås om att se filmer så film och tv-kategorin kommer på andra plats men den delas med Ciao Café där skrivandet och tyckandet är lite friare och kreativare. Nu kan man vara kreativ i vilken kategori som helst men visst är man lite mer bunden vid tekniska data i vissa kategorier mer än i andra.
Mat och dryck är ett vackert och intressant ämne

Det som är ännu roligare är att fotografera mat, det blir så många fina färger och det är tacksamt att fotografera saker som ligger still på en tallrik. Just nu kommer jag inte överens med min nya kamera och bilderna blir röda och ibland inte så skarpa. Nu kommer min kameratokiga son som har hjälpt mig köpa den här kameran (för att få tillbaka sin egen systemkamera) snart hem några dagar från Stockholm och han har lovat att hjälpa mig med lite inställningar och avgöra om det är mig eller kameran det är fel på.

Jag misstänker att det är mig det är fel på eftersom jag är lite smått teknikhandikappad men vitbalansen och de vanliga inställningarna på en kamera brukar jag klara av så det kanske inte är jag den här gången. Jag hoppas dock att det bara är jag eftersom det blir billigare på det viset.

Alla måste äta och alla har en egen smak

Det som är intressant med mat förutom att det är finns så mycket gott att äta är att alla har en egen åsikt om vad som är gott. Det finns fyra olika grundsmaker och det är sött, surt, salt och beskt och det är troligen kombinationen av dessa som är olika för olika människor.

Sen tror man att det finns några smaker till som kan vara väldigt olika för olika människor och en av dessa är fett. Som bekant så är det fett som bär olika smaker men nu tror många att det finns de som helt enkelt har en känslighet för fett och reagerar positivt på smaken. Det finns så mycket att lära sig om mat och om smaker och de kommer nya rön hela tiden så därför är det ett så intressant ämne.
Mat är som vädret

Har man inget annat att prata om så finns det förstås vädret i första hand men sen är det mat som är intressant. Vad är det första ett barn frågar när dörren öppnas efter en lång dag i skolan? Ja, givetvis är den stora frågan för dagen, -vad blir det för mat?. När dagens middagsfråga är avhandlad så kommer motfrågan från hemmavarande vuxen, -var det god mat i skolan idag?
När man ska ha lite festligheter hemma så är huvudbryet vad man ska bjuda på och vad som ska drickas. Har man tur så är det bara “känt” folk som kommer och man vet vem som tycker om vad och försöker göra alla tillags. Är det så att det blir okända gäster så håller man åt ett säkert kort för man vill att alla ska gå mätta och glada från bordet. Det är A och O att alla är nöjda eftersom att äta är den mest basala grunden för överlevnad (förutom den andra basala grunden för överlevnad som är en lite mer privat tillställning, för de flesta i alla fall).
Hushållsapparater hör nästan till

Hushållsapparater hör nästan till kategorien mat och dryck. Nu finns det inte så många apparater i ett hushåll att det finns material varje dag men när jag får en ny apparat så tycker jag att det är kul att berätta om den. Den sista större investeringen var vår nya “Gram Spis” och det var roligt att skriva vad jag tyckte om den men sen är det mest småsaker som brödrostar och liknande och det kunde ha varit en favoritkategori om det hade funnits fler nya.
När alla är mätta och glada så kommer underhållningen

På andra plats kommer när det gäller kategorier så kommer underhållningen. Jag tycker om film och när det gäller film så finns det nästan lika mycket att skriva och berätta om som när det gäller mat. Dessutom så är det samma sak med film, alla tycker olika och det är det som är så intressant. Jag älskar skräckfilmer och ser givetvis allt som finns i den genren, både det som är bra och det som är dåligt.

Nu går det bra med nästan vilken film som helst, jag berättar så gärna om jag tycker en film är mindre bra och att jag inte tycker om den alls. Till underhållning hör även musik. Jag är allätare när det gäller musik och lyssnar ofta när jag sitter och skrivet. Jag kanske är lite dålig på att berätta om de jag lyssnar på och det kanske blir nästa sak att ta itu med.

Jag är mer en berättande känslomänniska än en teknisk förklarare

Mina favoritkategorier är där jag får utrymme att berätta och “prata” mer än kategorier som jag måste hålla mig till tekniska data och förklara vad saker och ting betyder. När jag knappt själv vet vad olika saker betyder så känner jag mig begränsad och inte alls bekväm i det jag gör.

Nu är det bra att kliva ur sin bekvämlighetszon ibland för att kunna utvecklas och det gör jag så fort jag får någon ny teknikpryl som jag känner mig uppmanad att berätta om. För alla som recenserar här på Ciao så har januari månad varit en utmanande månad för den teknikhandikappade eftersom det mest har handlat om just de kategorierna. Med andra ord så har jag fått många chanser att “utvecklas” och det har varit en utmaning för den lite mer “flummiga” berättargruppen som jag nog tillhör.
Ciao Café är en lite oas

Även om jag mest tycker om “Mat & Dryck” och “Film & Tv” så måste jag säga att kategorierna inom Ciao Café är både roliga och intressanta. Ciao Café har gett mig många roliga läs och skrivtimmar och det är ett välbehövligt vattenhål när man bara vill skriva av sig lite utan att känna någon prestationsångest.

Om jag har något nytt recept som jag tycker har blivit bra så kan jag skriva det och lägga in en bild men det är synd att jag redan har skrivit om varenda rätt som jag har bjudit på i det här huset så det finns inte så många recept kvar att dela med mig av. Kommer jag över något nytt bra så ska jag givetvis göra det.

Sen är det förstås roligt att läsa andra medlemmares berättelser och funderingar som hamnar under Ciao Café. Jag får lära mig mer om människorna här inne och det blir mer personligt när det blir fritt fram att bara berätta som sig själv och sitt liv och vad man tycker om olika saker som händer i samhället.
Hela Ciao är en favoritkategori bland liknande sidor

Till syvene och sist så måsta jag säga att hela Ciao är en komplett community som ger mig som skribent det jag behöver. Jag tjänar en slant för att skriva men jag får även mycket tillbaka genom alla andra som skriver i sina favoritkategorier. Det är nog tur att alla är olika och tycker om att skriva om olika saker, annars skulle nog allt bli lite för likriktat och inte lika varierat både när det gäller olika personligheter och olika produktrecensioner.
Sammanfattning och lite mer funderingar

På första plats när det gäller vilken kategori jag tycker mest om att hålla mig inom det är “Mat & Dryck”. Det är den intressantaste kategorien eftersom det finns så mycket att hålla koll på när det gäller näringsvärde och andra tillsatser samtidigt som det kommer nytt hela tiden som jag vill prova. Med andra ord så tar materialet aldrig slut och även om jag skulle leva tills jag var hundrafemtio år så skulle det finnas gamla produkter som jag inte hunnit testa.

Mat är sammankopplat med känslor och jag är en känslomänniska som gärna berättar med ord och bild hur jag upplever saker. Jag tycker om att fotografera och när det gäller mat och dryck-kategorien så får jag vara kreativ även när det gäller den biten och det ger dubbel glädje (för mig i alla fall, familjen kanske inte blir lika glad åt att vänta på min fotografering tills maten blir kall).

När det gäller recensioner i Mat & Dryck så tycker jag att en bild är lika viktig som en bra recension eftersom man även “äter” med ögonen. Om man nu bara ska berätta om ett paket pringles chips så kanske man inte behöver en bild eftersom alla vet hur en burk med pringles ser ut men visst blir produkten dubbelt så attraktiv om man samtidigt ser produkten när man läser om hur gott det är.

Visst kan det uppstå lite konflikter mellan en vackert arrangerad bild som gör att man nästan inte kan låta bli att köpa produkten bara för att det ser så fint ut för att i nästa sekund läsa att det inte är så gott som det ser ut enligt skribenten. Det kan i och för sig vara bra att måsta tänka till lite, allt är inte vad det ser ut att vara och det kan vara speciellt sant när det gäller mat och dryck.

Sen när det gäller film så får jag använda min fantasi för att berätta vad jag tycker och det är spännande att försöka förmedla en känsla som man kanske får av någon scen eller av någon skådespelare som man inte vet om någon annan delar. Nu är det förstås så att jag kan tycka och känna precis vad jag vill eftersom underhållningsvärdet för mig kan ligga i någonting helt annan än den som sitter bredvid mig.

Den här inlägget har blivit läst 1462 gånger och utvärderats till
100% :