WiMP

WiMP

Recension av "WiMP"

publicerad 2011-09-20 | jonnysvedje
Medlem sedan : 2011-09-14
Jag är en IT-intresserad person, utbildad till Civilingenjör i Datateknik. Jag jobbar som programmerare, men läser fortfarande universitetskurser på deltid. På fritiden tränar jag Aikido, löpning och skidåkning eller myser hemma till film och musik.
Fördelar Snyggt, intuitivt, personligt, roligt att använda, inspirerande.
Nackdelar Ingen gratisversion (förutom första månaden)
Funktioner
Service, Support & Dokumentation
Kvalitet

"WiMP - Som Spotify fast snyggare och personligare"

WiMP - En streamingtjänst med ofantliga mängder musik till dator, mobiltelefon eller andra medier. Här en screenshot från PC-varianten.

Första intrycket
Först så tänkte jag att det kunde vara kul att testa hur den nya utmanaren till Spotify
står sig (det var ju gratis att prova). Efter bara några minuter insåg jag att jag troligen
aldrig kommer att gå tillbaka till Spotify.

Design och funktion
Jag blev förälskad i gränssnittet som på ett intuitivt och vackert sätt förmedlar nyheter
och föreslår musik. Praktiskt nog kunde man importera sina spellistor från Spotify
vilket gjorde övergången mycket smidig. Det är inte bara funktionellt och praktiskt att
använda, det är kul! Jag har inte njutit av musik på detta sätt på väldigt länge
eftersom jag blir inspirerad att testa ny musik och nya genrer.

Programmet verkar finnas tillgängligt över allt. Man kan använda det oavsett om man
kör Mac, PC, Linux, Android, IPhone, IPad, samt mycket mer. Själv har jag
programmet installerat på min dator, min mobiltelefon och min köksradio
(squeezebox) och det fungerar utmärkt.

Utbud av musik
Utbudet matchar Spotify bra då de flesta låtar jag haft i Spotify gått att importera till
WiMP. Jag har även funnit musik på WiMP som inte fanns på Spotify, så som den
härliga a capella-gruppen Van Canto.

Installation
Programmet var mycket enkelt att installera och komma igång med. Man registrerar
sig som användare och sedan kan man sätta igång med musiken. Programmet når
man på http://wimpmusic.se och det är gratis första månaden. Därefter kostar det
99/mån.

Den här inlägget har blivit läst 1722 gånger och utvärderats till

• OskarC publicerad 2011-09-21
    Mycket bra skrivet, intressant
  • Lhasa publicerad 2011-09-20
    Det låter intressant och värt att prova. Nu är jag en inbiten Spotifyanvändare så jag ska nog blir riktigt imponerad för att byta men man vet aldrig=)

Produktinformation : WiMP

Typ: Musik- & Ljudprogramvara