Windows 8 Developer Preview - Ett "icke utvecklar-perspektiv"

5  22-09-2011

Fördelar:
Snyggt, modernt och stabilt .  Klarar spel som Crysis 2 och är en utmärkt mediaspelare med XBMC .

Nackdelar:
Inte så intuitivt stöd för mus i appar gjorda för touch .

Funktioner

Service, Support & Dokumentation

Kvalitet

jonnysvedje

Om mig: Jag är en IT-intresserad person, utbildad till Civilingenjör i Datateknik. Jag jobbar som programmer...

Medlem sedan:14-09-2011

Den här recensionen har betygsatts av 10 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Introduktion

Microsoft har nu släppt en förhandsversion av Windows 8, vilket spås bli en
storslagen uppföljare till Windows 7. Den stora nyheten är gränssnittet Metro som
liknar det som finns på många mobiltelefoner och drar stor nytta av pekskärmsteknik.
De har även släppt en helt gratis testversion som finns att ladda ner för allmänheten.
Detta går under namnet Windows Developer Preview och finns att ladda ner på
http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/apps/br229516. Som namnet antyder så är
denna förhandsversion i första hand ämnad för utvecklare, vilka kan få prova på att
bland annat skapa applikationer till det nya gränssnittet Metro. Men jag var mer
intresserad av att testa Windows 8 ur ett "icke utvecklar-perspektiv". De punkter jag
var mest nyfiken på var:
  • Hur det nya gränssnittet Metro ut?
  • Hur intuitivt är systemet att använda?
  • Hur bra fungerar de applikationer som är gjorda för touch med bara mus?
  • Finns det några nya häftiga applikationer?
  • Fungerar det bra som Mediacenter?
  • Fungerar det bra för moderna spel?

Hårdvara

Systemkrav
Detta behövs för att köra Windows 8 Preview
  • 1 GHz eller snabbare 32-bit (x86) eller 64-bit (x64) processor
  • 1 GB RAM (32-bit) eller 2 GB RAM (64-bit)
  • 16 GB hårddisk (32-bit) eller 20 GB (64-bit)
  • DirectX 9 kompatibelt grafikkort med WDDM 1.0 eller högre
  • För att utnyttja Touch input Krävs en skärm som stödjer multi-touch
  • För att köra Metro style Apps, behövs en upplösning på minst 1024 X 768

Testsystem
Som testdator använde jag en äldre generations dator med följande specifikation:
  • Processor: Intel Core 2 Quad Q9400 2.66GHz
  • Minne: 4Gb DDR2
  • Hårddisk: Maxtor 200GB Sata 3.5
  • Grafikkort: Sapphire HD 5670

Externa testapplikationer
Det mediacenter jag testade var XBMC som finns fritt tillgängligt på http://xbmc.org/.
Det spel jag valde att testa var Crysis 2, eftersom det utnyttjar mycket av det senaste
inom spelteknik.

Installation

Jag utgick från Windows 7 där jag startade installationen som jag bränt ut på en dvd.
Man fick välja om man ville göra en ren installation eller om man vill behålla sina
dokument. Jag valde en ren installation.

Installationen startade om datorn några gånger och slutligen kom man till läget
Personalize. Där fick man som vanligt välja datornamn. Därefter valde man Express
settings eller Customize. Jag valde customize för att få se så mycket som möjligt av
valmöjligheterna. En nyhet gentemot tidigare installationer är att man för ange sitt
Windows Live ID (Bild 1), vilket knyter ens konto på Windows Live till användarkontot
på datorn. På så sätt synkroniseras den information man har på webben med datorn.
Jag har inte så mycket på Windows Live, men mitt gamla foto (på min son) dök iaf.
upp som kontobild. Därefter kom man direkt till det nya gränssnittet Metro och det var
bara att börja leka runt.

Där efter installerade jag utan problem XBMC och Crysis 2.

Installationen var med andra ord mycket enkel, intuitiv och praktisk, då den synkade
med innehåll från Windows Live.

Nya funktioner

Metro
Det som slår en direkt är det nya gränssnittet Metro som inte liknar tidigare Windows
på PC. Däremot så är det slående likt Windows Phone 7 och då tänker jag direkt:
Hur populärt har Windows Phone 7 blivit? Inte så värst har jag fått för mig, men å
andra sidan så kommer Windows 8 nog att få en större chans än telefonerna fått.
Android är ju så hypat att få verkar bry sig om att det finns något annat. (Bild 2)

Startmenyn och skrivbordet
Till en början känns det konstigt med Metro och jag byter ofta till det klassiska
skrivbordet när jag vill göra något. Det märks att det är gjort för touch och jag önskar
att man kunde svepa med musen på något sätt, men man måste dessvärre använda
en scroll bar. Även internet explorer i Metro läge (fullsärm som på en telefon) var lite
klurigt då adressfältet försvinner och inte är helt lätt att få fram igen.

Jo det klassiska skrivbordet finns kvar, men det är på sätt och vis avskalat och
startmenyn är helt omgjord (Bild 3). Dessutom når man startmenyn även från Metro
så nu ser jag ingen anledning att använda skrivbordet längre. Däremot så finns inte
alla applikationer under startmenyn längre, utan man måste klicka på "search" på
startmenyn och får då upp en rejäl lista från a-ö med alla applikationer som finns
installerade (Bild 4). Även detta påminner om hur man på telefonera har en jättelista
med applikationer, men jag tror nog att jag föredrar den klassiska trädstrukturen.
Tanken är kanske att man ska ha sina vanligaste applikationer på Metro menyn.

Kontrollpanelen
Även kontrollpanelen har fått sig en rejäl förändring, men man kan fortvarande nå
den klassiska windows 7 panelen. (Bild 5)

Skärmsläckare
En nya typen av skärmsläckare liknar det man har på telefoner. Man visar widgets så
som tid och väder. (Bild 6)

Väder
En mycket vacker applikation för att visa väder finns som standard. Den har en tid
och väderbaserad filmsekvens som bakgrund. Kanske inte det nödvändigaste, men
mycket fint. (Bild 7)

Facebook integration
Inbyggt finns en app som heter Socialite. Denna är som ett mycket snyggt interface
till Facebook. (Bild 8)

Det finns mer!
Det finns massor av applikationer installerade och det jag tar upp är bara en bråkdel,
så ladda gärna ner och testa själva så hittar ni säker något fascinerande som jag
missat.

Windows 8 som Mediacenter

Efter installationen av XBMC (Bild 9) testade jag att streama film via dess youtube
plugin och det fungerade mycket fint. Jag provade också att spela upp en 720p MKV
och även detta fungerade utmärkt. Kors sagt så klarar man sig ganska långt i
mediacenterväg om man har en väl fungerande XBMC och det funkade kanon på
Windows 8. Jag provade även att titta på Idol via TV4 Play och även detta funkade
kanon (efter installation av Flash player).

Att Spela på Windows 8

Det sista testet var att prova ett spel som använder mycket avancerad 3D-teknik.
Efter installation av Crysis 2, ställde jag in det till 720p och testade det (Bild 10). Allt
flöt på utan problem och den kusliga stämningen i spelet var lika kuslig som vanligt. :)

Slutsatser

Ingenting varar för evigt. Inte heller denna evalueringsversion av Windows 8. Men för
stunden så är det ett gratis operativsystem som är snyggare och modernare än något
annat till PC. Vill man pyssla med Epost, Facebook, Twitter, Film, Musik, Spel och
Surfa på Ciao, så är det en fantastisk möjlighet att bara ladda ner Windows 8
Preview, installera och börja njuta.

Bilder på Windows 8

1. TheOutlawflower
  2. cover15
  3. aolofsson

Microsoft Windows XP Professional Microsoft Windows XP Professional
(+) Enkelt att använda man vänjer sig väldigt snabbt
(-) Finns inte att köpa i dom vanliga butikerna längre
3 recensioner
Köp nu för endast 859,00 kr
Microsoft - Windows 7 Home Premium Microsoft - Windows 7 Home Premium
(+) Stabilare, snabbare, snyggare, nya funktioner
(-) Dyrt
1 recension