World of Warcraft - [PC]

World of Warcraft - [PC]

PC - Genre: Rollspel, Äventyr - Åldersgräns (PEGI): 12+,Genre: Rollspel, Äventyr - Åldersgräns (PEGI): 12+ - Utgivare:Blizzard - Releaseår:2004

Recension av "World of Warcraft - [PC]"

publicerad 2008-02-18 | scifi3
Medlem sedan : 2008-02-03
Fördelar Mycket att göra, hyffsad grafik
Nackdelar PVP, tråkiga quests, repeterande
exceptionell
Grafik
Ljud
Kontroll
Spelkänsla

"Välgjord onlinespel"

World of Warcraft är ett online spel med betaltjänst på cirka 120 kr per månad.
Man spelar i en konstgjord fantasyvärld där man dödar monster, gör tjänster åt folket som bor i städer, tjänar pengar och går med andra spelare för att hitta värdefulla vapen.
Man får skapa sin egen karaktär och döpa den, beroende på vilken sorts karaktär man väljer kan man spela olika. (Är du tjuv använder du combo points, är du warrior använder du rage för att slåss)
Världen är väldigt stor med enormt mycket platser att gå till, även om grafiken är i stil med Playstation 1 så rör sig spelet däremot väldigt fort, eftersom det laddas via internet hela tiden så laddar spelet fortare än dom flesta PC-spel som jag spelat.
Det finns enormt mycket monster att slåss emot, allt ifrån ormar, pantrar, Orcs, vildsvin, fåglar, spindlar, vargar, drakar, skelett, raptor, krokodiler... i princip allt.
Eftersom det är ett online-spel så möter man också olika spelare, ibland är dom bara jobbiga, men det finns många trevliga spelare som gärna hjälper dig om du hjälper dom.
Man kan chatta med varandra genom ett chattfönster i spelet, man kan också viska privat så ingen annan hör. Om nan spelar online med sina vänner rekommenderar jag att man använder ett pratprogram i bakgrunden och "pratar" med varandra över Warcraft, för ibland hinner man inte skriva medan man slåss.
Det finns många platser och städer i spelet att besöka, det finns flera huvudstäder där man kan handla många saker och även gå på auktion där man kan ropa in saker eller sälja själv.

Det finns två sidor, Alliance och Horde, med 5 olika raser var.

Alliance
Human - Människor
Gnome - Små människor som är mindre än dvärgar
Dwarfs - Dvärgar
Night Elf - Alver som är större än människor och har ögon som lyser
Dranei (exklusiv för första expansionet) - Människoliknande varelser med svans, hovar till fötter och horn

Horde
Troll - Troll med gigantiska betar
Orc - Gröna, stora människoliknande varelser
Tauren - Gigantiska ox-människor
Undead - Zombies/Levande döda människor
Blood Elf (exklusiv för första expansionet) - Alver som är ser ut som människor

I princip kan man säga att Alliance är dom goda och Horde är dom onda.
När man spelar PVP (player vs player) så får man bara spela med karaktärer på ena sidan, så skapar du en Undead får du inte spela med en Night Elf.

Man får välja vilken sorts server man vill spela på (man kan ha 10 spelare på varje server), det finns PVP, Normal och Roleplay. Jag har bara spelat PVP, men jag gissar att Normal är att ingen annan spelare kan döda den andra eftersom man kan spela med både Horde och Alliance där och Roleplay ska man "låtsas" att man är spelaren man spelar med och leva upp till vad den är, så är man t ex tjuv gör man ingenting utan betalning.
Jag gick med i PVP för att mina vänner ville det, vilket är ett beslut jag har ångrat rejält efter jag insett hur tråkigt det kan vara.
I PVP spelar Alliance och Horde emot varandra, så ser jag en Horde kan jag döda den och den döda mig. Det finns vissa zoner där man är "skyddad" (dom kan bara slå mig om jag börjar), men när man kommer upp i level 20 måste man gå till ställen där man inte längre är skyddad.
Ofta kommer det level 70 Hordes och dödar dig på en sekund. Och jag skämtar verkligen inte, det finns vapen som gör att man kan döda spelare på ett slag. Så dom kommer in, slash, du är död och kan inte spela på en halvtimme för att spelaren stannar vid din grav och väntar på att du ska komma tillbaks i liv så han får döda dig en gång till. En Horde stannade i 45 minuter, det fanns ju inte en chans i världen att kunna spela på det området. Det räcker att en spelare från andra sidan är 2 level högre än dig för att du inte ska kunna döda den.
Guide boken säger helt enkelt att man får "skylla sig själv" om man är på det stället då en level 70 kommer dit.
Många gånger blev jag extremt trött på att spela då jag försökte göra klart ett uppdrag och blev gång på gång dödad av spelare från Horde sidan. Speciellt av spelare som är osynliga och dödar mig på några slag, jag hinner knappt se dom innan jag dör.
Om man dödar någon i ungefär samma Level, då får man honor points man kan köpa speciella saker med. Men om en level 70 horde dödar en level 22 alliance, då får den ingenting. Dom tjänar ingenting på det, det enda är att alliance spelaren förlorar massa tid för att dom inte kan försvara sig eller springa ifrån Horde spelaren. Jättekul.

Det som däremot är roligt när man spelar PVP är PVP arenan. Reglerna är lite dumma då level 20-29 bara kan spela, för det finns ju ingen chans i världen att man överlever om man inte är level 29.
I alla fall, Horde och Alliance tävlar emot varandra att ta över baser. Man ska försöka ta alla baserna som är uttspridda på ett område och man kan även döda varandra för att stoppa varandra. Man får poäng beroende på om ens sida vann och hur många man dödade ifrån andra sidan, sedan kan man spendera dom på att köpa saker. Sakerna är väldigt dyra, så jag hade aldrig råd med något, men jag tyckte arenan var kul att spela på trots att min sida aldrig vann.

Karaktärerna kan ha olika förmågor beroende på vad dom är, man får välja det när man skapar sin karaktär:

Rogue - Tjuvar, specialiserar sig på att vara kvicka och kan också sno pengar ifrån vissa monster. (humanoids)
Warlock - Dom frammanar ett monster som hjälper dom att slåss
Shaman (i expansionet) - Dom frammanar Totempolar som kan utföra vissa magier, Shaman är också bra på magier
Hunter - Dom har ett husdjur som hjälper dom att slåss
Druid - Ett med naturen, dom kan lära sig att förvandla sig till djur som är bra på vissa saker
Priest - Specialiserar sig på att läka andra och sig själva, kan också återuppliva folk
Paladin - Spelade inte så mycket med dom, men dom är bra på att både läka och att slåss. Dom kan också använda magier så man blir starkare
Mage - Dom använder magier för att slåss
Warrior - Specialiserar sig på att slåss och blir väldigt bra tanks (personer som står och tar all skada)

Man får välja på cirka 4-5 frisyrer, lite hudfärger, några ansiktet och det är typ allt. Det är väldigt ofta man stöter på en karaktär som ser i princip likadan då det kanske är lite skägg som skiljer dom åt. Jag var inte heller imponerad av frisyrerna, dom är extremt fult gjorda, jag har själv jobbat med 3d modellering och vet att dom där frisyrerna måste ha gjorts på högst en timme. Dom är spretiga och fula i kanterna, många av frisyrerna var så gräsliga att jag vägrade använda dom.
Däremot så var frisyrerna till dom nya raserna (i expansionet) Blood Elf och Dranei mycket snyggare, hade bättre detaljer och snyggare upplösning och såg inte så fejkade ut som tidigare frisyrer. Tyvärr hade man inte gett nya frisyrer till dom tidigare raserna, så dom har sina risiga frisyrer.

Förutom sina förmågor, kan karaktärerna lära sig upp till två arbeten som inkluderar att smida vapen, göra magiska drycker, sy kläder och accessoarer och att tillverka smycken.
Ofta måste man ha ett arbete för att göra det andra (man måste kunna plocka blommor för att göra drycker), men arbetena gör att man kan tjäna mycket pengar.
T ex i Jewelcrafting kan man tillverka smycken och sälja dyrt på auktionshuset.
Ett vanligt skämt i Warcraft är att när man börjar med ett arbete som att hugga i sten så blir det ofta misslyckat, det händer även när man plockar blommor!
Hur misslyckas man med att plocka en blomma?
Arbetena kan bli något tjatiga när man springer och samlar material och springer fram och tillbaka för att mixa ihop och göra sakerna.

Instanser tyckte jag var roliga, där man går i en grupp på 5 personer och tillsammans dödar man starka monster. Det finns ett smart system där man kan välja att man vill bli automatiskt intagen i en grupp som ska till en instans, eller så spelar man med vänner och gör upp när man ska gå dit.
Tyvärr så finns det sällan någon som vill spela instans på dagen, jag är extremt trött på kvällarna, så jag orkade inte spela så sent, så ibland höll jag på att somna på stolen när jag tvingade mig igenom vissa instanspass.

På en vecka kan spelandet se ut ungefär såhär:
Göra några quests i en stad. Döda visst antal monster och gå upp i level. Vid level 15 börjar man gå in på instanser, speciella grottor där man ska spela i grupp. Köpa nya skills så man kan få nya attacker.
Det är väldigt simpelt, men var hyffsat roligt i början. Just för att spelet laddade fort och saker går att göra fort blir det lätt att man sitter någon timme extra och spelar.

När man dör har man ett annorlunda system. Man blir ett spöke och vaknar upp på närmaste kyrkogård. Sedan får man välja på att gå tillbaka till där man dog utan att rustningen skadas mer, eller fråga Spirit Healer om den kan återuppväcka dig, men då får du en sjukdom i 10 minuter som gör dig supersvag och din rustning tar ganska rejält i skada, vilket kan bli dyrt att reparera.
Night Elfs har en rasförmåga som gör att dom går fortare till sin grav, så ibland kan det ta lång tid att komma tillbaks till graven om man inte spelar med dom.

Innan man blir level 40 kan man bara gå... och karaktärerna rör sig så oerhört sakta. Om man spelar i en timme går säkert 40 minuter åt att bara röra sig på kartan. Jag är en extremt otålig person och det var så plågsamt tråkigt att vänta på att karaktären skulle röra sig klart (speciellt att gå i städer), så jag brukade sätta på en film och tittade på den undertiden jag spelade, för ärligt talat händer ingenting när man rör sig så sakta. Det är också en av skälen jag slutade att spela, jag tycker det är jobbigt att behöva vänta hela tiden på grund av mitt handikapp, jag blir alldeles för rastlös att sitta och titta på en figur som aldrig kommer fram till huset som ser ut att vara 10 meter framför henne, men tar ändå 1 minut att komma fram.
Speciellt värst tycker jag det är när karaktären dör och får gå hela vägen tillbaka till sin kropp, jag slutade faktiskt spela med en av mina karaktärer för att jag inte orkade vänta på att hon skulle gå tillbaka till sin kropp hela tiden, hon dog på 20 sekunder och fick gå i upp till 5 minuter.
Vid level 40 kan man köpa ett ridbart husdjur för det "billiga" 90 guld, men det är verkligen värt det, för man rör sig tre gånger så fort på kartan.

Man kan ta på sig quests (uppdrag) för att öka på sitt rykte med städer, rykten gör så man får handla saker billigare och att mount blir billigare. Men variationen på quests är verkligen skrattretande. Trots att det ska finnas över 2000, så går dom flesta ut på:
1: Döda X antal monster
2: Döda X monster för att få X saker och lämna dom till person
3: Ge en sak ifrån person X till person Z
Efter ett tag gick det mig verkligen på nerverna, det spelar inte heller vilket ställe man är på, man får samma quest med ny text.

Går du till Öknen: Döda 8 ormar. Döda 10 ökenråttor. Döda 10 hyenor och 10 giraffer. Döda elefanter så du får elefanthud att ge till person.
Går du till kyrkogården: Döda 10 skelett. Döda 10 spindlar. Döda 10 vargar.
Går du till stranden: Döda 10 Murlocs. Döda 10 Gnolls och kom tillbaka med deras armband. Döda 10 krabbor.
Går du tilll Snölandet: Döda 10 björnar. Döda 10 grisar. Döda Gnolls så du får 8 st gnollöron.
Går du till djungeln: Döda 10 pantrar. Döda 10 Apor. Döda 10 raptor.

Och jag skämtar inte, nästan alla quests ser ut såhär. I mitt tyckte gjorde det spelet alltför repeterat eftersom jag i princip gjorde samma quests över 100 gånger, bara att det var på en annan plats med olika monster. Men den värsta questen tycker jag är när man ska döda vissa monster och samla på saker, för det tar upp massa onödig plats i packningen.
Fast belöningarna är ofta hyffsade, ibland får man något riktigt bra, som en ny sköld eller ett nytt svärd. Pengarna är inte heller helt fel.

Jag upplevde att ofta på kvällen (runt 7) så laggade spelet hemskt. Det var trögt att ladda mycket folk i städerna och ibland laddade inte min figur ordentligt så den var osynlig upp till 3 minuter.
Det finns också många störiga buggar som dyker upp då och då som bara går att få bort om man loggar in och ut.
Den vanligaste buggen är att "Loot-loop", när man försöker ta upp loot så säger spelet att man står för långt bort, fastän man står i närheten. Sedan när man försöker slå ett monster står din karaktär på ett ställe och monstret flera meter bort och tar ingen skada. Sedan faller den ihop och din karaktär kan fortfarande inte ta loot eller döda monster normalt. Det är väldigt irriterande.
En annan bugg är att monster står på sådana ställen att dom inte kan slås, men dom kan döda din karaktär. Det fanns två ställen jag hittade såna monster på, dessutom fyllde dom på sina hälsopoäng automatiskt, så dom gick inte att döda överhuvudtaget.
Vissa monster "låser" sig och kan inte dödas överhuvudtaget, speciellt om man försöker döda dom med pilbåge så laddas pilbågen om och om igen i all evighet tills man trycker bort kommandot.

Man kan bli beroende

Det här händer ju definitivt inte alla spelare, men jag kände själv hur jag sögs in i Warcraft och när jag slutade spela spelet så drömde jag om det varje kväll i över en månad, hur jag hade skaffat Mount, hur jag hade fått ett häftigt vapen, att jag var inne på en svår instans o.s.v
Det blir lätt att man spelar flera timmar i sträck då man ska "bara" göra klart vissa saker, vissa dagar spelade jag över 6 timmar.

Eftersom man levlar hyffsat fort i spelet måste man också spela lika mycket som sina vänner för att vara jämlevlad med dom, för är man för låglevlad är det svårt att komma med och överleva i en instans. Man kan inte heller spela på dom svåra ställen som dom spelar på om dom är högre level, 1 levelskillnad är stort i det här spelet, så det blir att man spelar extra för att hinna ikapp deras levlar.

Tyvärr finns det dom som inte kan balansera sitt spelande och kan dessutom bli väldigt otrevliga då dom värdesätter spelets pengar framför andra spelare. Jag har själv varit med om spelare som gör det och det går helt enkelt inte att nå fram till dom, dom SKA ha pengarna/sakerna och det finns ingenting man kan säga eller göra för att ändra det.
När man är beroende av spelets alla häftiga saker blir det lätt bråk om vem som ska ha dom sakerna, när man går in i en instans så kan man få sällsynta vapen och utrustning. Man får välja Need eller Greed. Need betyder att man vill ha den, Greed betyder att man kan väl ta den om ingen annan behöver.
Så alla som valt Need tävlar om vem som ska få saken. När man valt greed så blir det en tävling om vem som får den. Tävlingen går på bara några sekunder då spelet automatiskt slår en tärning och någon vinner saken.
Problemet är att även om ens egen spelare inte har användning av sakerna, kan man även då välja Need. Det är ett vanligt problem när man spelar med spelare man inte känner, då kan dom ta Need på allting för att skicka till sina egna spelare eller helt enkelt sälja dom där häftiga sakerna dyrt på auktion. I framtiden kanske man gör så att bara personer som kan använda saken kan ta Need, annars blir det automatiskt Greed, men som det ser ut nu blir det lätt bråk.
Om man har två likadana spelare kan det också bli bråk om vem som ska ha just den saken, så mitt råd är att om du spelar med vänner, gör upp innan ni börjar spela vem som ska få sakerna först. Jag gjorde inte det och kan ju direkt säga att jag inte spelar längre med mina såkallade "vänner" som sa att jag var dum och orättvis eftersom jag klagade en enda gång. Dom såg sakerna som riktiga och blev arga på mig för att jag ville ha "deras" skatter. Jag var med dom flera timmar (säkert över 30+ timmar) för att jag förväntade mig att få hjälp tillbaka, men jag fick ingen och efter det som hände har dom inte på något vis försökt kontakta mig, så det märks ju att dom värdesätter låtsassaker framför riktig vänskap

Övrigt

Jag tycker det är ett välgjort spel, men att tvingas sitta och spela så himla länge passade inte min livsstil. Dessutom tappade jag lusten helt när jag blev osams med mina "vänner" som jag spelade PVP för att vara med, fastän jag hatade PVP. Så skulle jag spela igen skulle jag börja om på en anann server, men spelet tilltalar mig inte längre.
Däremot tror jag någon annan skulle uppskatta det bättre än vad jag gör, speciellt om man inte har något emot att karaktärerna rör sig så sakta.

Den här inlägget har blivit läst 3975 gånger och utvärderats till
exceptionell

• HenrikL publicerad 2010-11-27
    För lång, inga rubriker.
  • Fluff995 publicerad 2009-11-04
    Kanske väl lång. Dock bra att du lägger all den väsentliga informationen i början. Kanske borde lägga in mellanrubriker?
  • fridouw publicerad 2008-08-09
    Bra skrivet, mycket information.

Produktinformation : World of Warcraft - [PC]

Konsol: PC