World of Warcraft - [PC]

World of Warcraft - [PC]

PC - Genre: Rollspel, Äventyr - Åldersgräns (PEGI): 12+,Genre: Rollspel, Äventyr - Åldersgräns (PEGI): 12+ - Utgivare:Blizzard - Releaseår:2004

Recension av "World of Warcraft - [PC]"

publicerad 2010-11-07 | NilssonPettersson
Medlem sedan : 2010-11-03
28årig fembarnsmamma från Skövdetrakten. Är otroligt svag för livets små höjdpunkter och godsaker! ;) Bloggar på http://nilssonpettersson.blogg.se ! Blir kanonglad av positiv kritik!
Fördelar underbar natur, möjlighet att spela med andra, spelet utvecklas med nya expansioner
Nackdelar Återkommande pris varje månad, spelet ligger nere ett par timmar då spelet ligger under utveckling
Grafik
Ljud
Kontroll
Spelkänsla

"World of warcraft: Ett äventyr utan dess like."

World of Warcraft är ett av världens största mmo-spel (multi-massive-onlinespel).

Historia

World of Warcraft bygger på historien kring Warcraft. Men istället för att det är ett rent strategispel där du har hand om en hel trupp, så är du nu en hjälte som utför uppdrag för att bibehålla balansen i den virtuella världen Azeroth.
Spelets gång

När du börjar spela WoW så väljer du om du vill spela på den "mörka" eller "ljusa" sidan (horde/alliance). Sedan får du välja en karaktär, dvs ras och klass. Sedan formar du din karaktär som du vill, både vad gäller namn och utseende.
Du börjar spela på level 1 (nivå 1). Här startar du i din hemby (vilket varierar beroende på vilken karaktär du har valt).
Du samlar sedan EP (erfarenhetspoäng, experiencepoints på engelska) för att ta sig uppåt i nivå. EP får du genom att slå andra gubbar i spelet, t.ex. djur samt för att utföra uppdrag i spelet.
Under din utveckling kommer du kunna träna upp din styka, intelligens och ditt försvar. Du får förmåga att t.ex kunna utföra olika magier för att slå monster som är starkare än tidigare. Du får även bättre kläder och vapen, som man sedan kan uppgradera på olika sätt.
Du har möjlighet att börja med "yrken" redan vid första nivån. Här väljer du om du vill vara t.ex. gruvarbetare, smed och läderarbetare m.m. Det finns ett antal olika yrken att välja mellan beroende på vad man själv känner att man vill hålla på med.
World of warcraft sträcker sig fram till nivå 60, vill man sedan spela vidare får man köpa till nästa Expansionspaket.
Du väljer själv om du vill spela ensam, eller tillsammans med andra, du kan alltså välja att gå med i en guild (grupp) där du samarbetar med andra spelare för att nå en högre nivå och kunna slå ner större "bossar".
För att kommunicera med andra finns ett inbyggt kommunikationsprogram, men detta används sällan - utan man använder istället Ventrilo, teamspeak, Mumble, Skype eller liknande. Sen finns även chatten att tillgå.
Åldersgräns

Detta spel är rekommenderat från 12 år, men lockar även många yngre spelare. Många föräldrar låter sina barn spela det tidigare än "rekommenderat utsatt ålder" eftersom det är inte blodigt eller särskilt verklighetsbaserat våld som utspelar sig i spelet.
Pris

Spelet finns på cdon.se för 149 kr, men blir någon tia billigare om man laddar ner det direkt på blizzards hemsida (blizzard.com).
Sedan tillkommer en avgift på 120kr i månaden som man antingen betalar via VISA-kort (kan även betalas på "autogiro") eller genom att köpa "speltid" direkt genom en kod som du köper hos din spelåterförsäljare. Detta finns bl.a på GameStop och MediaMarkt.
Mitt omdöme

Jag tycker att spelet World of Warcraft ger ett bra avbrott i vardagen. Man kommer ifrån alla måsten, utan hamnar i spelets lilla värld istället.
Både positivt och negativt med spelet är att man fastnar och tiden springer iväg alldeles för fort - man glömmer både tid och rum!
Grafiken är underbar, det är fina färger och många gånger väldigt naturligt vackert. I spelet finns flera olika zoner, där du upplever olika naturer och landskap. Det finns både fjällandskap, ökenlandskap och rena savannen och många andra landskap - alla med sina egna svårighetsgrader och där man hela tiden får nya intryck.
Rekommenderas eller ej

Jag väljer att rekommendera detta spel, då jag själv fastnade i det väldigt fort efter att jag började spela. Personligen anser jag att en åldersgräns på 12 år är ganska obefogad med tanke på det lilla våld som faktiskt förekommer.
Jag tror att de flesta kan tycka om detta spel, om man ger det en chans från början.

Den här inlägget har blivit läst 2984 gånger och utvärderats till

• Castiel publicerad 2010-11-07
    Jag ser att du har potential till att bli en riktigt bra spelrecensent.

Produktinformation : World of Warcraft - [PC]

Konsol: PC