Comviq.se

3  09-02-2011

Fördelar:
lätt navigerad sida med många bra funktioner

Nackdelar:
tråkig design

zeelita

Medlem sedan:09-11-2010

Den här recensionen har betygsatts av 10 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Jag använder ständigt Comviqs hemsida till att ladda min telefon via. Därför tyckte jag att det passade sig bra att skriva lite mer om den...läs vidare här...

Själva sidan & designen

Första sidan är en mörk sida som går i svart & grått, det finns ett vitt fällt i mitten med text & info på. På första sidan kan man lätt få överblick utav allt som går att göra via sidan. Man kan kika närmare på de senaste telefonmodellerna eller tanka sin telefon. Man kan även få mer info om de olika typerna av kontanttjänster som finns vilket är viktigt om man bytar ofta. Har man koll på det så kan man planera laddandet lite bättre. För er som inte är bekanta med comviq så finns det olika typer av kontanttjänster, läs vidare så berättar jag mer om dem sen.

Det går även att läsa om villkoren för Comviq, kontakta kundtjänst & se vilken täckningsgrad som finns där man bor för att nämna lite utav vad man kan ta sig vidare till från första sidan. Allt är väldigt lätthittat & funktionellt. MEN enligt min smak är det inte en väldigt snygg sida. Jag är mer den stilrena typen när det gäller websidor, denna sidan är för rörig, men den är organiserat rörig. Det finns klara fält för alla menyer så att man lätt kan hitta, men övergripande blir det i mina ögon rörigt eftersom det är olika färger olika teman & bilder.
Funktioner

Man kan bli medlem på sidan om man vill för att maximera sin upplevelse utav sajten. Är man inte medlem så kan man tanka mobilen via internetbank/kreditkort ändå men man har inte tillgång till kontanttjänsten comviq smart. Man kan som icke medlem navigera runt fritt på sidan & läsa all fakta som finns om comviq.

Blir man medlem så blir det genast lite fiffigare. Så fort man loggat in som medlem så ser man sitt saldo & vilken kontanttjänst man använder sig utav. Man ser hur länge kontantkortet är giltigt (oftast ett år efter senaste laddningen). Man kan skicka gratis sms (35 st i veckan) & skicka MMS (15st per vecka), det går även att sätta av & på telefonsvarare. dolt nummer samt tjänsten "backup" som sparar dina i telefonboken kontakter ifrån telefonen på nätet. Det går även att se vilka tankningar man gjort tidigare & lägga till ett kontokort så att man sedan lättare kan ladda.

Under fliken "underhållning" kan man ordna så att man kan ladda hem musik, radio eller tv direkt i mobilen. Mitt intryck är att det är lättare att göra det via websidan än via mobilen. Det finns även en flik för "mobilt bredband" Där det går att beställa & tanka. Exempel på startpaket prismässigt så kostar ett utav alternativen med modem 169:- sedan betalar man för tiden man vill surfa, ett dygn kostar 29:- väljer man en vecka blir det billigare per dygn.

Det finns även info om nyare funktioner såsom delad pott vilket innebär att om du själv har pengar på din mobil men din vän inte har så kan ni dela på dina pengar. Fiffigt tycker jag, men det kostar en liten slant varje gång man gör det.

Det går även att spärra simkort via hemsidan, vilket kan vara bra att veta om man behöver göra det någon gång. All betalning på hemsidan görs via kontokort eller internetbank.
Comviq

Comviq är et varumärke som tillhör Tele 2. 1981-1997 var det dock ett eget Aktiebolag grundat av Jan Stenbeck (från början hette det dock Comvik). 1997 lanserades comviq som det första kontantkortet i Sverige för mobiltelefoner.

Man har för tillfället 5 olika typer utav prisplaner för kontantkorts-kunder. Dessa är Amigos, poppis, standard, smart & Kompis. De har olika öppningsavgifter, minutpris & smspris etc..för att man ska kunna anpassa dem efter vilken typ utav samtal man ska ringa. Behöver jag ringa utomlands använder jag Amigos som är låg i pris till just det, ska jag ringa vänner som med har comviq kanske jag väljer kompis som är gratis inom comviq per minut. På hemsidan kan man lätt jämföra de olika typerna & även se att vissa regler endast gäller när man tankar för en viss summa. vilket är det enda som jag upplever som negativt, vissa kampanjer man gör reklam för gäller inte om man väljer de lägre valörerna att tanka för, vilket inte alltid klart & tydligt framgår om man inte letar sig in på sidan & jämför.

För kunderna

Supporten är lätthittad på hemsidan, de går att kontakta via telefon 07-20 vardagar & 09-15 helger eller via epostformulär på sidan. Man brukar få den hjälp man vill ha när man ringer dem & de kan även hjälpa till att ladda telefoner via supporten (när jag köpt värdebevis som inte fungerat eller behövt ladda en mobil utomlands).
Min egen sammanfattning

Sidan är lättmanövrerad men jag hade gärna sett en lite lugnare sida som varit mer enhetlig. Dock ett stort plus när man loggar in & direkt kommer till den relevanta informationen man vill ha (saldo & tjänster). Funktionerna på sidan gillar jag starkt, det är bra att man kan skicka sms om man skulle tappat sin telefon eller vara utan pegnar på den. Det är även ett mycket bra initiativ att man kan göra via sidan såsom telefonsvarare, doltnummer & att man ladda ner tv etc till mobilen. Det är lättare att hitta via hemsidan än på den lilla mobilen.

Ett stort plus är även den pedagogiska prisjämförelsetjänsten där man enkelt kan se vilken typ av prisplan man bör ha. Det står väldigt klart & tydligt öppningsavgift, minutavgift, sms kostnad & liknande sida vid sida så att man lätt kan få den överblick man vill ha. Jag önskar att fler företag kunde inspireras utav den. Att ladda telefonen är lätt via hemsidan, man behöver inte ens logga in vilket är ett plus & man kan ladda vilket nummer man vill vilket är bra & gillas utav mig.

Jag gillar även täcknings tjänsten där man kan se vilken täckningsgrad det finns på olika platser. Det kan vara bra att veta om man funderar på det mobila bredbandet en dålig täckning innebär långsamt surfande & en hel evighet om du vill skicka eller ta emot större filer. Mitt helhetsbetyg utav sidan är med beröm godkänt (men snälla gör den finare designmässigt). Kanske hade man även kunnat erbjuda betalning via payson & paypal, det hade inte varit fel.

froggo2

froggo2

10-02-2011 22:41

Verkligen bra skrivet, komplett och allsidigt! :)

Navvywoman

Navvywoman

09-02-2011 20:19

Utförligt och bra skrivet!

Ellexsandra

Ellexsandra

09-02-2011 19:50

Bra!

Läs mer om den här produkten
Den här recensionen av comviq.se har fått betyget:

1. froggo2
  2. Navvywoman